6-11-2016, 02:39
Творчасць Стэфана Цвэйга
1. Стэфан Цвэйг – вядомы аўстрыйскі пісьменнік. Знаўца некалькіх моў, Цвэйг перакладае на нямецкую мову ўлюбёных французскамоўных аўтараў. На творчасць Стэфана Цвэйга аказвалі вялікі ўплыў і розныя нацыянальныя супольнасці (польская, чэшская, украінская, славацкая, румынская), у якіх прайшло дзяцінства і юнацтва пісьменніка.
Стэфан Цвэйг быў перакананы праціўнік вайны, забойстваў. Ён не мог перажыць, што фашысты захопліваюць усё большыя і большыя тэрыторыі. Пачынаецца дэпрэсія, якая прывяла да самагубства. У развітальнай «Дэкларацыі» ён піша: «...свет маёй уласнай мовы знік для мяне, і мая духоўная айчына, Еўропа, разбурыла сама сябе... Калі табе за шэсцьдзесят, патрэбны незвычайныя сілы, каб усё пачаць нанава. Мае ж сілы вычарпаны... Я шлю прывітанне маім сябрам. Можа, ім давядзецца ўбачыць ранішні світанак пасля доўгай ночы. Я ж, самы нецярплівы, адыходжу раней за іх».
2. Стэфан Цвэйг працаваў у розных жанрах: апроч вершаў і паэм, ён пакінуў нарысы, эсэ, апавяданні, рэпартажы.
Асноўныя публікацыі: «Час і свет» (1943), «Учарашні свет: Успаміны еўрапейца» (1944), «Еўрапейская спадчына» (1960), раманы «Нецярпенне сэрца» (1939), «Хрысціна Хофленэр» (незавершаны), кніга «Бразілія – краіна будучага» (1941), гістарычная мініяцюра «Зорныя гадзіны чалавецтва» (1927-1936).
3. Вялікую ўвагу Стэфан Цвэйг надаваў біяграфічнаму жанру. Сярод значных біяграфічных твораў можна вылучыць наступныя: эсэ з чатырох кніг «Будаўнікі свету» (пра Бальзака, Дзікенса, Дастаеўскага, Стэндаля, Гёльдэрліна, Клейста, Ніцшэ, Фрэйда і інш.), а таксама раманы «Жазэф Фушэ» (1929), «Марыя Антуанета» (1932), «Трыумф і трагедыя Эразма Ратэрдамскага» (1934), «Марыя Сцюарт» (1935), «Магелан» (1938), «Бальзак» (апубл. 1946).
Стэфана Цвэйга прыцягвалі лёсы не толькі вядомых, высокасумленных людзей, але і простых, часам не зусім маральных. Пісьменніка цікавіў драматызм лёсу, праявы страсці ў адпаведнай асобе. Яго біяграфічныя аповеды незвычайна для такога жанру займальныя, напружана-драматычныя.
Творы, прысвечаныя гістарычным асобам, ён дзяліў на тры ўмоўныя групы: гістарычны раман, раманізаваная біяграфія і «праўдзівая біяграфія».
4. Стэфан Цвэйг казаў, што яго страсць разгадваць псіхалагічныя загадкі перайшла ў манію. Гэта мы можам назіраць у навелах пісьменніка («Першыя перажыванні» (1911), навела «Страх» (1920), зборнік «Амок» (1922), навела «Нябачная калекцыя» і зборнік «Разгубленасць пачуццяў» (1927), апошняя «Шахматная навела» (1941)).
Адметнасць большасці навел пісьменніка – наяўнасць у іх аповеду ад першай асобы, які, як правіла, складае цэнтральную частку твора, суправаджаецца найглыбейшым самааналізам апавядальніка і змяшчае ў сабе раскрыццё той ці іншай «пякучай таямніцы», страсці – да творчасці, гульні, служэння пэўнай асобе. Шмат увагі пісьменнік надае тэме кахання з маральнымі выпрабаваннямі, душэўнымі пакутамі.
5. Асноўная тэма навелы «Нябачная калекцыя» – мужнае і самаахвярнае служэнне жанчын (Луізы і дачкі) жывому і дарагому для іх чалавеку, выратаванню жыццяў – яго і сваіх родных.
«Можа, мы несправядліва абышліся з ім, але мы не маглі паводзіць сябе іначай. Трэба ж было неяк жыць... а ці ж чалавечае жыццё, ці ж чатыры сестрыны сіроты не даражэй, чым гэтыя гравюры?...»
6. Найважнейшыя мастацкія асаблівасці навелы: тонкі псіхалагізм, дакладная дэталь, выразныя партрэтныя і моўныя характарыстыкі, прыём кантрасту, неавычайная экспрэсіўнасць, эмацыянальная напружанасць, строгая і бездакорна стройная кампазіцыя, моцны сацыяльны падтэкст.
7. Маральна-этычны сэнс твора заключаецца ў душэўна-духоўным прасвятленні герояў.
Стэфан Цвэйг быў перакананы праціўнік вайны, забойстваў. Ён не мог перажыць, што фашысты захопліваюць усё большыя і большыя тэрыторыі. Пачынаецца дэпрэсія, якая прывяла да самагубства. У развітальнай «Дэкларацыі» ён піша: «...свет маёй уласнай мовы знік для мяне, і мая духоўная айчына, Еўропа, разбурыла сама сябе... Калі табе за шэсцьдзесят, патрэбны незвычайныя сілы, каб усё пачаць нанава. Мае ж сілы вычарпаны... Я шлю прывітанне маім сябрам. Можа, ім давядзецца ўбачыць ранішні світанак пасля доўгай ночы. Я ж, самы нецярплівы, адыходжу раней за іх».
2. Стэфан Цвэйг працаваў у розных жанрах: апроч вершаў і паэм, ён пакінуў нарысы, эсэ, апавяданні, рэпартажы.
Асноўныя публікацыі: «Час і свет» (1943), «Учарашні свет: Успаміны еўрапейца» (1944), «Еўрапейская спадчына» (1960), раманы «Нецярпенне сэрца» (1939), «Хрысціна Хофленэр» (незавершаны), кніга «Бразілія – краіна будучага» (1941), гістарычная мініяцюра «Зорныя гадзіны чалавецтва» (1927-1936).
3. Вялікую ўвагу Стэфан Цвэйг надаваў біяграфічнаму жанру. Сярод значных біяграфічных твораў можна вылучыць наступныя: эсэ з чатырох кніг «Будаўнікі свету» (пра Бальзака, Дзікенса, Дастаеўскага, Стэндаля, Гёльдэрліна, Клейста, Ніцшэ, Фрэйда і інш.), а таксама раманы «Жазэф Фушэ» (1929), «Марыя Антуанета» (1932), «Трыумф і трагедыя Эразма Ратэрдамскага» (1934), «Марыя Сцюарт» (1935), «Магелан» (1938), «Бальзак» (апубл. 1946).
Стэфана Цвэйга прыцягвалі лёсы не толькі вядомых, высокасумленных людзей, але і простых, часам не зусім маральных. Пісьменніка цікавіў драматызм лёсу, праявы страсці ў адпаведнай асобе. Яго біяграфічныя аповеды незвычайна для такога жанру займальныя, напружана-драматычныя.
Творы, прысвечаныя гістарычным асобам, ён дзяліў на тры ўмоўныя групы: гістарычны раман, раманізаваная біяграфія і «праўдзівая біяграфія».
4. Стэфан Цвэйг казаў, што яго страсць разгадваць псіхалагічныя загадкі перайшла ў манію. Гэта мы можам назіраць у навелах пісьменніка («Першыя перажыванні» (1911), навела «Страх» (1920), зборнік «Амок» (1922), навела «Нябачная калекцыя» і зборнік «Разгубленасць пачуццяў» (1927), апошняя «Шахматная навела» (1941)).
Адметнасць большасці навел пісьменніка – наяўнасць у іх аповеду ад першай асобы, які, як правіла, складае цэнтральную частку твора, суправаджаецца найглыбейшым самааналізам апавядальніка і змяшчае ў сабе раскрыццё той ці іншай «пякучай таямніцы», страсці – да творчасці, гульні, служэння пэўнай асобе. Шмат увагі пісьменнік надае тэме кахання з маральнымі выпрабаваннямі, душэўнымі пакутамі.
5. Асноўная тэма навелы «Нябачная калекцыя» – мужнае і самаахвярнае служэнне жанчын (Луізы і дачкі) жывому і дарагому для іх чалавеку, выратаванню жыццяў – яго і сваіх родных.
«Можа, мы несправядліва абышліся з ім, але мы не маглі паводзіць сябе іначай. Трэба ж было неяк жыць... а ці ж чалавечае жыццё, ці ж чатыры сестрыны сіроты не даражэй, чым гэтыя гравюры?...»
6. Найважнейшыя мастацкія асаблівасці навелы: тонкі псіхалагізм, дакладная дэталь, выразныя партрэтныя і моўныя характарыстыкі, прыём кантрасту, неавычайная экспрэсіўнасць, эмацыянальная напружанасць, строгая і бездакорна стройная кампазіцыя, моцны сацыяльны падтэкст.
7. Маральна-этычны сэнс твора заключаецца ў душэўна-духоўным прасвятленні герояў.
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.